Ouderenmishandeling

Heeft u zelfs maar een vermoeden van ouderenmishandeling?

Meldt het dan!

Het meldpunt ouderenmishandeling is:
Veilig thuis telefoon: 0800 2000.

U kunt dit nummer anoniem bellen.

Meer informatie:

Innovatieve oplossing traplopen

De trap is de gevaarlijkste plaats in huis waar de meeste ongevallen plaatsvinden. Als traplopen een probleem wordt en niet meer vanzelfsprekend is, kan een eenvoudig en betaalbaar hulpmiddel uitkomst bieden om de stappen makkelijker te maken. Bekijk hier het filmpje.

Rijbewijs regels, keuringen en goedkope adressen

Vanaf 1 januari 2014 gelden de volgende regels:

• Het rijbewijs van bestuurders jonger dan 60 jaar wordt nog voor het 60ste levensjaar verlengd. Dan is het rijbewijs tien jaar geldig en hoeft niet gekeurd te worden.​
  • Het rijbewijs van bestuurders tussen 60 en 65 jaar wordt bij verlenging tien jaar geldig. De medische keuring is niet nodig​.
  • Het nieuwe rijbewijs van bestuurders tussen 65 en 70 jaar is geldig tot 75 jaar. Een medische keuring is niet nodig.​
  • Het verlengde rijbewijs van bestuurders tussen 70 en 75 jaar is vijf jaar geldig. Er hoeft alleen medisch gekeurd te worden als het oude rijbewijs verloopt op de 75ste verjaardag of daarna.​
  • Het rijbewijs van bestuurders van 75 jaar of ouder​ is vijf jaar geldig en een medische keuring is verplicht in alle gevallen.​

Aandoeningen of medicijngebruik
Voor de groep mensen van wie het rijbewijs korter dan tien jaar geldig is vanwege een medische aandoening of medicijngebruik, blijft de rijbewijskeuring voor het rijbewijs wel verplicht bij verlenging van het rijbewijs. Voor brom- en snorfietsers verandert er niets door de verhoging van de keuringsleeftijd.

Keuring rijgeschiktheid
Bij een rijbewijskeuring moeten automobilisten een Eigen verklaring invullen. Deze is verkrijgbaar via www.CBR.nl, maar ook bij veel rijscholen of gemeentes. Keuringsartsen letten tijdens de keuring onder andere op het gezichtsvermogen, het functioneren van de armen en benen en meten de bloeddruk. Het merendeel van de bestuurders kan na de keuring weer gewoon achter het stuur, bijvoorbeeld na een kleine aanpassing zoals sterkere glazen of een bril.

Meer informatie vindt u op www.rijksoverheid.nl of via het 4-cijferig telefoonnummer van de rijksoverheid: 1400.

Zie ook de flyer van de Rijksoverheid 'U bent 60+ en automobilist'. U kunt de flyer verkrijgen bij huisarts of keuringsarts.
Op de website van KBO Brabant vindt informatie over goedkope keuringen door "RIJBEWIJS" te typen in het zoekvenster rechtsbovenaan.

Brand- en inbraak veiligheid

Het Centrum voor Criminaliteit en Veiligheid (CCV) heeft een online check ontwikkeld die de mogelijkheid biedt om na te gaan hoe brand- en inbraakveilig de eigen woning is. Ook is aandacht voor de babbeltruc. Ga naar: http://www.woonveiliger.nl/elearning/

Mijn huis op maat! Veilig wonen.

Uw huis is uw thuis. Hier wilt u graag veilig en comfortabel wonen. De website www.huistest.nl helpt u daarbij door informatie, advies en de gratis huistest.

Onderwerpen die behandeld worden zijn:

• Wat kan de gemeente voor u betekenen?
  • Waarom zelf uw woning aanpassen?
  • Veiligheid in de badkamer, knelpunten en oplossingen.
  • Mogelijkheden van een keukeninrichting die veiliger is.
  • Prettig en veilig wonen in de woonkamer.
  • De trap en de traplift.
  • Veilig gebruik maken van het toilet.
  • Slimme snufjes.
  • Inbraakpreventie.

De belangrijkste tips op een rijtje:

• Zorg voor goede verlichting bij voor- en achterdeur.
  • Rookmelders op elke verdieping.
  • Thermostaatkraan in de douche.
  • Vlakke toegangen
  • Beugels bij lastige op- en afstapjes.

Ga vooral een kijkje nemen op www.huistest.nl.