Belastinginvulhulp van KBO-Brabant vult 100.000-ste formulier in

Woensdag 7 maart om 15.00 uur was een feestelijk moment voor de heer en mevrouw Mikkers uit Heeswijk-Dinther én voor hun KBO-belastinginvulhulp Gerrit van den Berg. “Van alle KBO-leden die gebruik maken van onze belastingservice, is uw zojuist gedane aangifte de 100.000ste in vijf jaar. Dat willen we graag met u vieren!”, zo deelden Cor Verberk en Willy van der Steijn, voorzitters van respectievelijk KBO Heeswijk en KBO Dinther, hen mee onder uitreiking van een attentie.
De belastingservice voor senioren in Noord-Brabant is een unieke vrijwillige dienstverlening aan senioren die AOW-gerechtigd zijn en een laag inkomen hebben. Jaarlijks gaan meer dan 550 belastinginvulhulpen van seniorenverenigingen KBO, PCOB en PVGE in Noord-Brabant op pad om ouderen te helpen met hun belastingaangifte en het aanvragen van hun huur- of zorgtoeslag. Gezamenlijk verwerken deze belastinginvulhulpen zo’n 20.000 aangiften inkomstenbelasting op jaarbasis. De jaarlijkse belastingaangifte is voor veel mensen een opgave. Voor mensen die minder digitaal vaardig zijn én weinig kennis van de inkomstenbelasting hebben, is dit een dubbele opgave.

Zorg- en of huurtoeslag aanvragen kan alleen nog digitaal

De Belastingdienst heeft een brief gestuurd naar iedereen die een (zorg- en/of huur) toeslag ontvangt. In deze brief staat vermeld dat berekeningen over toeslagen niet meer op papier, maar digitaal door middel van de elektronische Berichtenbox worden gestuurd. Deze brief heeft geleid tot veel onrust bij senioren die een toeslag ontvangen. Dit is begrijpelijk omdat er nog steeds mensen zijn, waaronder veel senioren, die dit aangaat niet de beschikking hebben over een PC, e-mail of DiGiD.