DigiCafé in De Hop

In navolging van het DigiCafe in de Bibliotheek Drunen start op woensdagochtend 2 oktober 2019 het wekelijks DigiCafe in Vlijmen. Vanaf die datum vindt er in het St. Janshof (Ontmoetingsruimte De HOP, met de ingang aan Pastoor van Akenstraat 30) in Vlijmen wekelijks het Digicafé plaats. Het doel van het Digicafé is om mensen hulp te bieden bij alle (digitale) vragen en uitdagingen die op computer, tablet, smartphone en internet kunt tegenkomen. Onder begeleiding van een vrijwilliger helpen mensen elkaar verder, bijvoorbeeld met het aanmaken van een account, het updaten van een programma, de instellingen van de telefoon of het gebruik van e-books via de app of via de e-reader.


Voor wie?
Voor alle inwoners van Vlijmen die een digitale vraag hebben. Heb je al enige computerervaring, maar nog moeite om zelfstandig problemen op te lossen op je smartphone, tablet of laptop? Heb je een tabletcursus bij Seniorweb Heusden gedaan en heb je nog vragen? Dan is het Digicafé iets voor jou. Voor de mensen die nog nauwelijks computerervaring hebben, kan er tijdens het DigiCafe ook de gratis online computercursus Klik & Tik worden gevolgd. Hiervoor kun je een laptop gebruiken van de Bibliotheek.

Deelnemen aan het Digicafé is gratis. Van tevoren aanmelden is niet nodig: je kunt zo binnenlopen met je vragen. Neem dan je eigen laptop, tablet of smartphone mee naar het Digicafé.

Heb je nog vragen?
Voor meer informatie over het Digicafé kun je contact opnemen met Frank Mensink - Adviseur
Volwassen Educatie bij de Bibliotheek Heusen, 0416-373032, of bij Gerry Rechmann, team Welzijn van St Janshof 073-5188136

Alle ouderen zouden een iPad moeten hebben

"Toen mijn zus overleed, kreeg ik van mijn zoon een iPad, hij was bang dat ik in een gat zou vallen. Er ging een wereld voor me open. Ik zit op facebook, speel Wordfeud, stuur mailtjes en volg het nieuws wanneer ik wil. Eigenlijk zou iedere oudere zo'n ding moeten hebben." Bets van Nistelrooij, 80 jaar. Bron: Buurt, magazine van Zayaz, nov.2015.

Pas op voor nep-winacties via e-mail

Diverse e-mails beloven prachtige gewonnen prijzen. Maar trap er niet in: wie doorklikt en zijn telefoonnummer achterlaat abonneert zich ongemerkt op dure sms-diensten.
Op de redactie van SeniorWeb zijn de afgelopen dagen diverse nepacties binnengekomen. Waaronder acties uit naam van C1000, Ariel, Bol.com, Xenos, Zeeman, Esso, Albert Heijn en de NS.
Opletten geblazen dus!
De valse winacties zijn natuurlijk verleidelijk: het is altijd leuk als je kans maakt iets te winnen. En de meeste acties zien er erg overtuigend uit. Laat u echter niet misleiden; het kan u duur komen te staan. Zonder er erg in te hebben abonneert u zich op een dure sms-dienst van vijftien euro per maand, om maar wat te noemen. Ga daarom niet onvoorbereid in op dergelijke acties. Controleer de afzender. Bij de nepactie uit naam van de NS is dat bijvoorbeeld 'newsletter@mails.wantedgift.eu'. De actie uit naam van Bol.com komt van 'advert1-roFDBQLcftkzluPQGrWVu@silverbutsharp.be'. Niet echt adressen die iets met de bewuste bedrijven te maken hebben.
Nog beter is het om helemaal niet in te gaan op dergelijke winacties.
Zeg nou zelf: wanneer hebt u ooit iets gewonnen?

Phishing- en virusmail: hoe herken ik verdachte mails?

  • Taalfouten en gekke zinnen:
    Een e-mail met slecht of slordig taalgebruik is verdacht. Echte bedrijven en banken sturen over het algemeen correct geformuleerde mails.
  • De afzender:
    Ze maken mailadressen aan die bijna niet te onderscheiden zijn van echte, officiële mails. Het kan gaan om slechts een lettertje verschil. Denk bijvoorbeeld aan @abnambro.nl: niet iedereen zal meteen de extra 'b' opmerken.
    Daarnaast gebruiken banken en bedrijven geen gratis mailboxen als @Hotmail.com, Outlook.com of @Gmail.com. Als u dat toch in combinatie ziet met bijvoorbeeld Rabobank, ING, of Ziggo zal het een mail zijn met kwaadwillende doeleinden.
  • Iemand uit uw eigen contactlijst:
    Let op: ook mails van een bekende in uw contactlijst kan een virus bevatten. In de meeste gevallen heeft diegene een virus op zijn computer, waarna een programma automatische (Engelstalige) mailtjes stuurt naar zijn of haar contacten. U doet er goed aan om dit soort berichten per direct te verwijderen en de desbetreffende contactpersoon op de hoogte te brengen.
  • Linkjes en verwijzingen:
    Het is verstandig om altijd te controleren waar een link naartoe leidt. Hoe u dit doet? Zet de cursor, uiteraard zonder te klikken, op de link en kijk vervolgens linksonder op uw scherm. Daar verschijnt in het klein de website waar de link naar verwijst.
  • Persoonlijke gegevens:
    Ook al ziet de mail er nog zo mooi en echt uit, bedrijven zullen nooit vragen om persoonlijke gegevens, wachtwoorden of pincodes. Ook een zogenaamd 'verouderde' pinpas kan gewoon worden verwijderd en hoeft niet worden teruggestuurd.
  • De aanhef:
    Als een mail echt belangrijk is, zal een bedrijf of uw bank nooit een algemene aanhef gebruiken. 'Geachte klant' of 'Beste heer/mevrouw' kunt u dan ook als verdacht beschouwen. Banken en bedrijven gebruiken in mails die over belangrijke, persoonlijke zaken gaan altijd een persoonlijke aanhef met uw eigen naam.

Bij twijfel: 

Komt u geen van bovenstaande kenmerken tegen, maar twijfelt u toch aan de echtheid van een mail? Neem dan contact op met uw desbetreffende bank, het bedrijf of de instelling om te vragen of er daadwerkelijk een mail naar u is verstuurd. 

Zorg voor het afsluiten van jouw accounts

Als je komt te overlijden blijven jouw accounts van bv Facebook,Twitter, Blog, Mail, Flickr, LinkedIn, Picasa, Pinterest, Google+ en Instagram actief. Als je niks regelt krijgen mensen verjaardagsherinneringen, vriendschapsverzoeken, etc. of kunnen anderen jouw foto’s gebruiken. Achterblijvers moeten veel moeite doen om jouw accounts op te heffen.

Met Account-Closer regel je eenvoudig en veilig wat er met jouw accounts gebeurt als je overlijdt.
Je kunt kiezen uit:
Opheffen
Overdragen
Persoonlijk bericht plaatsen

De app is gratis te downloaden en te gebruiken en bedoeld voor op de mobiele telefoon.
Als u OP DEZE TEKST klikt komt u bij de betreffende website.