Eenzaamheid

Een van de oorzaken van toename van eenzaamheid onder senioren is armoede. In een middelgrote gemeente in Brabant moet 27% van de ouderen rondkomen van alleen maar AOW. Dat is beslist geen vetpot. Wij zijn bij uitstek een vereniging die niet alleen vitale senioren bindt, maar ook dicht bij de kwetsbaren staat.
Leo Bisschops, zoorzitter KBO-Brabant.

Brabantse senioren met eigen huis en klein inkomen klem gezet

Truus Noij van KBO-Brabant en Wilma Berkhout van de PVGE.

KBO-Brabant is door de vaste commissie voor Financiën van de Tweede Kamer uitgenodigd voor een rondetafelgesprek op 16 november over de voorgenomen ‘uitfasering’ van de Wet Hillen.
Uitfasering van de wet Hillen betekent heel kort gezegd dat een belastingplichtige die geen hypotheekrente meer aftrekt - omdat hij hem volledig heeft afgelost - ook geen bijtelling van het eigen woningforfait (EWF) hoeft te doen. Afschaffing van deze wet, of ‘uitfasering’ (dat is geleidelijke afschaffing), betekent dat men tóch weer het eigen woning forfait moet gaan bijtellen en dus moet gaan betalen voor het bezitten van een eigen woning.
Uitfasering van de Wet Hillen treft vooral ouderen. De ouderen namens wie KBO-Brabant en PVGE op 16 november spraken hebben hun hypotheek geheel of grotendeels afgelost. Dat zij met een AOW en eventueel een klein pensioen rond kunnen komen, komt vooral omdat zij geen woonlasten meer hebben.
Voor velen is er geen mogelijkheid hun persoonlijke koers bij te stellen. Zij hebben een eigen huis als appeltje voor de dorst, om niet in armoede of schulden te hoeven leven.
Tot enkele jaren terug werden ouderen met een laag inkomen en enig vermogen ontzien door de ouderentoeslag. Voor deze ouderen was dit immers hun pensioenvoorziening. Sinds 2016 bestaat deze toeslag niet meer.
Ook de Wet Hillen is op te vatten als een regeling die ouderen met een laag inkomen compenseert bij de inkomensval van pensionering. Ook die zou nu worden afgeschaft.
KBO-Brabant en PVGE hebben de vaste commissie voor Financiën voorgesteld om het wetsvoorstel voor uitfasering van de wet Hillen in te trekken.

Een gewezen dakdekker, die door zijn wisselende dienstverbanden niet veel pensioen heeft kunnen opbouwen, kon door heel spaarzaam te leven zijn ouderlijke woning kopen. Nu is na al die jaren het huis hypotheekvrij, waardoor hij van zijn kleine inkomen kan leven, omdat hij geen woonlasten meer hoeft te betalen. Voor onze dakdekker geldt dat áls hij zijn huis niet meer kan betalen, hij zijn huis moet verkopen. En dan valt hij vervolgens met de opbrengst daarvan fors in box 3 en komt niet meer in aanmerking voor allerlei toeslagen; hij heeft geen recht op een sociale huurwoning en kan zijn hogere huur en de box 3-belasting samen, niet meer uit zijn inkomen betalen. Bovendien is hij zijn ouderlijk huis kwijt.

Wordt lid van ONS KBO-Brabant

4 Redenen om nu lid te worden:

• Belangenbehartiging
  • Heel veel activiteiten
  • Vrijwilligerswerk
  • Collectiviteitskorting & voordeel

Ontmoet u graag andere mensen? Bent u op zoek naar leerzame, sportieve, culturele of ontspannende activiteiten bij u in de buurt? Zet u uw talenten graag in voor de belangenbehartiging van ouderen? Zoekt u iemand om mee te reizen of om een serieuze relatie mee aan te gaan? Dan bent u bij seniorenvereniging KBO-Brabant aan het juiste adres.

De lokale afdelingen maken zich sterk voor uw belangen richting gemeenten en gemeentelijke instanties. Daarnaast kunt u gebruikmaken van de dienstverlening van onze vrijwillige ouderenadviseurs, belasting invulhulpen en thuisadministrateurs. Of misschien heeft u wel interesse om zelf toe te treden tot ons enthousiaste team van vrijwilligers?

Serieuze gesprekspartner

Met 132.000 leden is KBO-Brabant de grootste vereniging in Noord-Brabant en een van de drie grootste seniorenverenigingen in Nederland. Door ons grote ledenaantal zijn we een serieuze gesprekspartner voor overheden en andere instanties en waar mogelijk werken we samen met andere ouderenorganisaties. We zijn ook een interessante doelgroep voor aanbieders van diensten en producten, waardoor we onze leden aantrekkelijke kortingen kunnen bieden.

Eigen blad

Bovendien ontvangt u 11 keer per jaar ONS, ons eigen ledenmagazine dat u op de hoogte houdt van ontwikkelingen die voor senioren van belang zijn.

Wat hoort bij uw lidmaatschap?

• U kunt deelnemen aan activiteiten op het gebied van ontspanning, sport, cultuur, zingeving en educatie.
  • U krijgt toegang tot onze datingsite Groet & Ontmoet, voor het vinden van een levens-, stap-, reis- of klusmaatje.
  • U krijgt uitdagende en inspirerende mogelijkheden om vrijwilligerswerk te verrichten.
  • U ontvangt de Ledenpas, waarmee u korting krijgt bij lokale bedrijven.
  • U krijgt korting op uw medische keuring voor het rijbewijs.
  • U krijgt collectiviteitskorting, bijvoorbeeld op zorgverzekeringen en energie.
  • U ontvangt elf keer per jaar het ledenmagazine Ons.
  • U wordt op de hoogte gehouden van actuele ontwikkelingen.
  • U heeft toegang tot relevante informatie via de (besloten) website van KBO-Brabant: www.kbo-brabant.nl.
  • U kunt deelnemen aan ons tablet-project, een gebruikerscursus volgen en toegang krijgen tot Ons platform.
  • Uw seniorenbelangen worden behartigd op landelijk, provinciaal en lokaal niveau, in het bijzonder op het gebied van inkomen, mobiliteit, welzijn, wonen en zorg.

Neem contact met ons op via deze website (CONTACT) en wordt lid.